OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Henry Jones Junior – učitel na půl úvazku, dobrodruh na celý. A mimochodem jedna z klíčových postav západní popkultury. 19 let si dával šlofíčka, stárl a hledal dobrodružství, se kterým by se vrátil na stříbrné plátno.Po nesčetných průtazích, spekulacích a přepsaných scénářích je konečně tu, aby on i jeho duchovní otcové ukázali, jak se dělá dobrodružný film. Což o to, hrdinům vrásky sluší... ale co duchovním otcům?
Elvis, Ike a pomáda
Čtvrtá Indyho výprava za archeologickým grálem se přesouvá do roku 1957 a už to naznačuje mnohé. Svět se změnil, z aut duní Elvis, po ulicích chodí mladí muži s pomádovou vlnou, na druhé straně oceánu bují kukuřice chruščovka a v kolébce demokracie zase paranoidní pěstitel bubáků McCarthy. Steven Spielberg reálie atomového věku využívá mistrně, výborné gagy s protikomunistickými transparenty, atomovou bombou i řevnivostí mezi rockery a studentíky hlavně na začátku filmu vytvářejí zcela novou atmosféru, do které Indy nepochybně skvěle zapadá (vždyť co je víc pop-kulturní než sterilita let padesátých). Logickým následkem časového posunu je i fakt, že se mění Říše zla. Zapomenuté kulty nacistů střídá tvrdá stalinská disciplína, ostře řezané ksichty Ivánků a tvrdá angličtina. Svoje zloduchy Indiana už tradičně potřebuje spíš jako dobré nahrávače a přistávací plochy pro nejrůznější eskapády a dá se říci, že v tomto ohledu Rus jako Němec... slouží, slouží. Léta padesátá ale výrazně ovlivnila i příběh. Byla-li léta předválečná ve znamení mystických artefaktů, o dvacet let později vládne Roswell, Oblast 51, E.T. a UFO. Ač může zápletka tak trochu vystřižená z knih Erika von Dänikena či nestora braku Arnošta Vašíčka působit za vlasy přitaženým dojmem, nezbývá než připustit, že Indy byl vždycky pokleslost sama a k pokleslosti létající talíře a mimozemské kořeny jihoamerických indiánů štymují bez větších problémů. Inu, v kulisách nový Indy rozhodně problém nemá...
Steven, George a sterilizované zelí
V čem ovšem už zřetelný problém má, je provedení. Začít můžeme například scénářem, který se logicky nijak nevymyká schématům dílů předchozích a nezbytně z nich těží. V epizodách a postavách poznáváme, ve kterém světě se pohybujeme, bohužel (nemohu si pomoct), místy je to až příliš šroubované a chtěné. Závěrečné promluvy o vesmíru nad vesmíry mají poněkud halucinogenní přídech a i způsob, jakým jsou vpašovány některé typické elementy do příběhu (zrádný kolega) už jaksi postrádá tu křepkost Indyho trilogie. Souvisejícím problémem jsou postavy. Což o to, Henry Jones je zaručenou kvalitou a Harrison Ford ani v důchodu neztrácí páru a charisma. Ale třeba hlavní záporačka... Cate Blanchett si vystřihla jakousi mladší variaci plukovnice Klebbové z „From Russia With Love“, ale ta její kožená disciplinovaná mrcha naprosto postrádá jakýkoli nádech výjimečnosti a mezi ní a Jonesem to nijak zvlášť nejiskří. Otcovskou postavu Seana Conneryho, který návrat do série odmítl, vystřídal povedený synáček-rebel Rafan Williams... a jeho protagonista Shia LeBoeuf navzdory hodně dobrým momentům v úvodu občas plní v příběhu roli Legolase. Zkrátka, vnáší do něj elementy, aby se i mladší a špektákly ztupělý divák náhodou tou páprdovskou jízdou nenudil...
Je zcela patrné, v jaké pasti se Spielberg a spol. ocitli. Indy, to jsou léta osmdesátá, konzervativní a z moderního pohledu možná až příliš usedlé dobrodrůžo. Aby v kinech obstál, museli ho tvůrci přizdobit notnou porcí megalomanství a, bohužel, i vizuálně zesterilnit. Nevím proč, ale po celou dobu jsem si nezvykl na kýčovitě syté barvy a určitý umělý nádech všeho kolem. Ani bombastické efekty v závěru mi nedokázaly vynahradit ten radostný pocit, který člověk prožíval v neskonale komornějších, ale živějších scénách původní trilogie. Usilovná touha zaujmout a získat diváka je patrná i z přeplněnosti příběhu fórky všeho druhu. Pro každého něco. Z některých scén snaha být duchaplný dýchá s až nepříjemnou úporností a nepřirozeností (skeč se sysly například připomene Lucasovu infantilní posedlost roztomilými tvorečky). Indyho pozlátko, ač technicky dokonalé a navrch vyblýskané skvělou Kaminského kamerou potáhlo starou dobrou kostru, díky níž mě film rozhodně nenudil. Ale moje oči občas bloudily po něčem, co připomínalo skvostný vesmír Indiana Jonese a přesto to tak úplně nebyl on. Místo zmrzliny jsem občas lízal umělou hmotu...
Záměrně jsem si v této recenzi všímal spíše negativních rysů Křišťálové lebky a možná tak vzbudil dojem, že to je film podprůměrný. Nikoli. Je to svěží a dynamická jízda, které Spielberg stále umí skvěle, aniž by se musel jakkoli zaprodat a popřít ten kus staromilce, který v něm dříme. V konkurenci proplešatělých amerických neumětelů, pro které je vrcholem mystiky stodolarovka, ba i mezi fešáckými egyptology si doktor Jones stále zjednává respekt prásknutím bičem snadno. Ale v souboji se svými o 20 a více let mladšími já prohrává. Proč? Trochu příliš z něj dýchá produkt a zakázka. Pokud si budu hrát na věštce, Krišťálová lebka se stane zcela oprávněně hitem... nikoli však kultem.
[Profil na ČSFD] [Profil na IMDb ] [US recenze]
Hit, ale ne kult. Čtvrtý Indiana Jones je jako na zakázku šitý oblek, padne dobře, ale svou formálnost neschová.
7 / 10
Vydáno: 2008
Vydavatel: Paramount Pictures
Stopáž: 124 min.
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
[USA 2008]
Režie: Steven Spielberg
Scénář: David Koepp
Hudba: John Williams
Kamera: Janusz Kaminski
Hrají: Harrison Ford, Karen Allen, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, John Hurt, Ray Winstone, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Alan Dale, Pavel Lychnikoff, Igor Jijikine, Neil Flynn a další.
Premiéra ČR / SR: 22. 5. 2008
Starý Jones v novom modernom kabáte . Super efekty .
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.